Forum Ustawki na Młota Strona Główna Ustawki na Młota
Warhammer Fantasy Roleplay - Warhammer 40000
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O Mistrzu Gry!
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ustawki na Młota Strona Główna -> RPG Ogółem
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Pon 22:14, 02 Sty 2012    Temat postu: O Mistrzu Gry!

Zacznę z przymrużeniem oka,
Znalezione, nie kradzione Smile

Kod:
MG nie zabija, MG pilnuje realizmu.
MG nie gnoi graczy, MG trzyma się zasad.
MG nie jest wredny, MG obiektywnie ocenia szanse.
MG nie ględzi, MG nastrojowo opisuje.
MG nie myli się, MG ubarwia grę podsuwając graczom fałszywe wątki.
MG nie fałszuje rzutów, MG ignoruje nierealistyczne wyniki.
MG się nie jąka, MG po mistrzowsku naśladuje głos bohaterów niezależnych.
MG nie jest nieukiem, MG po prostu bardziej szczegółowo zna świat.
MG nie wciska kitu, MG tłumaczy graczom ich błędy.
MG nie terroryzuje, MG dba o porządek i spokój na sesji.
MG nie spóźnia się, MG wprowadza atmosferę nerwowego oczekiwania.
MG nie nabija się, MG z dystansem komentuje poczynania graczy.
MG nie miewa ogranych pomysłów, MG kontynuuje stare wątki.
MG nie zapomina co jest w scenariuszu, MG improwizuje.
MG nie jest skąpym dusigroszem, MG uczy graczy gospodarności.
MG nie przegina z wątkami seksualnymi, MG uczy graczy życia.
MG nie naciąga graczy, MG przyjmuje dowody wdzięczności.
MG nie irytuje graczy, MG wie więcej o scenariuszu.
MG nie wymachuje łapami, MG kreśli zarys sytuacji.
Musi być erotycznie, bo jak nie to MG jest do d....
MG nie zabija bezmyślnie, MG zmienia skład drużyny na bardziej odpowiedni
MG nie przeprowadza eksterminacji drużyny, MG uczy graczy sztuki przetrwania
MG nie skąpi PD, forsy, cybertechnologii, magicznych przedmiotów itp. MG dba o zachowanie równowagi


Możemy w tym wątku opisywać i komentować mistrzowanie jakie mamy u nas sesjach Smile

ja osobiście największy problem mam w odgrywaniu BNów. Każda osoba jest inna i ciężko mi wczuć się w jej potrzeby, życie, styl i odegrać ją tak by była naturalna i wiarygodna. Macie na to jakieś recepty i rady?
Jak to wygląda u Was?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Thorn Krag dnia Pon 22:15, 02 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:56, 03 Sty 2012    Temat postu:

Cytat:
MG nie miewa ogranych pomysłów, MG kontynuuje stare wątki.


Raczej: MG nie miewa ogranych pomysłów, MG jest wierny klasyce Wink

Dobry wątek. W wolnej chwili dorzucę swoje parę groszy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Wto 13:53, 03 Sty 2012    Temat postu:

MG nie jest cierpliwy, MG przyspiesza gdy gracze utkną w martwym punkcie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 14:05, 03 Sty 2012    Temat postu:

Co do odgrywania BNów, czy odgrywania w ogóle.

Przez te lata wbiłem sobie w końcu do głowy, że ani gracze, ani MG nie są aktorami i nie można od nas oczekiwać nie wiadomo jakich kreacji aktorskich. Czasem fajnie się pobawić w udawanie pijaka, starej baby albo gburowatego oprycha, ale to raczej tylko jako przerywnik dla zabawy.

Żeby BN był charakterystyczny wystarczy mu nadać jedną/dwie cechy, które go wyróżnią, pamiętać o nich i wykorzystywać je w opisach/rozmowach. Coś charakterystycznego w wyglądzie/wyposażeniu, jakieś powtarzany często zwrot/przekleństwo itp. Myślę, że wymyślanie BNom bardzo szczegółowo historii, psychologii i motywacji jest zbędne bo i tak gracze sami sobie w wyobraźni na swój sposób tą postać wykreują. Oczywiście jeśli BN jest ważny dla fabuły to potrzebuje spójnej motywacji i psychiki, ale to bardziej jako pomoc dla MG niż jako coś co na każdym kroku pokazuje Graczom.

Moim głównym problemem w prowadzeniu jest chyba właśnie to, że zapominam opisywać. Zakładam z góry, że gracze wiedzą o co chodzi przez co nasze gry sporo tracą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Wto 15:49, 03 Sty 2012    Temat postu:

Fajnie to przedstawiłeś, podoba mi się. Trzeba mieć łeb żeby to wszystko zapamiętać Smile

Co do opisów, to szkopuł jest taki że jesli jest ich dużo to gra traci dynamikę (jak w Nad Niemnem Very Happy), ale szybkie poglądowe opisy są niezbędne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:22, 03 Sty 2012    Temat postu:

Wiadomo, że z niczym nie można przesadzać, ale dobre opisy też napędzają grę. Na przykład dobry opis miasta, karczmy, świątyni albo postaci daje Graczom więcej informacji, które mogą wykorzystać żeby popchnąć fabułę do przodu.

Zbyt często zdarza mi się po prostu mówić: "wchodzicie do karczmy/świątyni/na targ" i tyle, albo opisuję ważnego BNa jedynie imieniem i funkcją. Próbuję z tym walczyć.

Myślę, że wynika to trochę z tego, że tak długo gramy w tym samym gronie. Dlatego fajnie, że na sesjach pojawiają się ostatnio nowi ludzie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Wto 17:19, 03 Sty 2012    Temat postu:

akurat opis targu jeśli idziemy tylko na zakupy jest zbędny, chyba że niesie ze sobą coś ważnego lub jest bardzo nietypowy.
podobnie opis strażnicy przy drodze, lepiej jeśli każdy sobie to wyobraża niż próbuje dopasować opis MG do swojego wyobrażenia Smile

szybki opis postaci i miejsc jest bardzo przydatny do tworzenia klimatu sesji i całej przygody.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:23, 21 Lut 2012    Temat postu:

Bardzo ciekawy wykładzik z poradami dla prowadzących:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 1901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:46, 22 Lut 2012    Temat postu:

fajne pomysly
widac ze czlowiek duzo gra Wink

edit: z tej samej strony, o prowadzeniu
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrzej dnia Śro 23:33, 22 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:36, 23 Lut 2012    Temat postu:

Cytat:
fajne pomysly
widac ze czlowiek duzo gra Wink


Przecież to sławny Ignacy Trzewiczek, który pisał w MiMie i Portalu! To on stworzył tzw "Jesienną Gawędę" czyli niezwykle mroczne, podłe i udupiające graczy prowadzenie Warhammera. To o czym Andrzej często wspomina, że dla gracza szczytem szczęścia powinno być jeśli o własnych siłach wyczołga się po walce z błota. Wink Stworzył też dwa systemy Monastyr (troche w klimatach Warhammera/Van Helsinga) i Neuroshimę (post-apokalipsa) i pisze książki/poradniki o mistrzowaniu.

Swego czasu miał bardziej radykalne poglądy w stylu "przed sesją nasikaj na ścianę żeby gracze poczuli klimat brudnych zaułków Altdorfu". Wink Te z filmiku są już dużo lepsze. Smile

Drugi filmik też dobry. Dużo ciekawych pomysłów i inspiracji do tego by przeanalizować i ulepszyć swoje mistrzowanie.

Z tej strony podobał mi się jeszcze "wykład" o improwizowaniu dla MG.
[link widoczny dla zalogowanych] (cztery części, każda po ok. 10 minut)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Czw 11:04, 23 Lut 2012    Temat postu:

Obejzałem oba. bardzo przydatne i jest tu wiele fajnych motywów na klimat w sesji który pozwala skupić się na grze.
mi zawsze grało się najlepie na górce za liceum gdzie koncentrowałem się tylko na 2 rzeczach rozgrywce i browarze:-)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Czw 16:42, 23 Lut 2012    Temat postu:

Wybraniec Sigmara napisał:
gdzie koncentrowałem się tylko na 2 rzeczach rozgrywce i browarze:-)

a teraz na czym się koncentrujesz? ...Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Czw 17:07, 23 Lut 2012    Temat postu:

Thorn Krag napisał:
Wybraniec Sigmara napisał:
gdzie koncentrowałem się tylko na 2 rzeczach rozgrywce i browarze:-)

a teraz na czym się koncentrujesz? ...Smile


teraz dochodzą jeszcze chipsy;-) i to mnie rozprasza przy rozgrywce.
w liceum wybór był ograniczony albo browar albo chipsy, tak więc jest oczywistym co wybierałem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:53, 23 Lut 2012    Temat postu:

Wniosek prosty: trzeba zrezygnować z chipsów Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Pią 10:56, 24 Lut 2012    Temat postu:

tak naprawdę to rzeczywiście bycie mistrzem jest wymagające i zgadzam się z faktem że lekki wysiłek naprawdę owocuję. odpowiednie zarządzanie muzą, rekwizyty etc. aż mi wstyd że tyle razy przyszedłem nieprzygotowany.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 1901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:04, 24 Lut 2012    Temat postu:

dla mnie wazniejsze sa wnioski (ktore juz znalem) ze nie trzeba sie bardzo wysilac bo gracze sami wymysla ci przygode, a ty jako MG powinienes sie tylko bawic podkladajac im swinie Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Pią 11:40, 24 Lut 2012    Temat postu:

a według mnie najfajniej dla mistrza gry jest gdy gracze trafiaja po nitce (którą daje mistrz) do kłębka, a do tego budowane emocje i napiecie. chociaż sesje o których ty mówisz też są fajne:-)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:40, 24 Lut 2012    Temat postu:

Akurat jeśli chodzi o rekwizyty, muzykę dopasowywaną do scen i bohaterów niezależnych to z tezami przedstawionymi w filmikach się nie zgadzam. Rekwizyty są najczęściej sprawą trzecią, czy czwarto-planową, a muzyka powinna się jedynie sączyć gdzieś w tle i nie przeszkadzać.

Dużo ważniejsze od tego jest nauczenie się dobrej improwizacji i opisów oraz ciągłe pilnowanie spójności świata.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:19, 22 Mar 2012    Temat postu:

Ciekawy link do artykułu o sposobie prowadzenia zwanym sandboxem.

[link widoczny dla zalogowanych]

Lubie tak prowadzić, ale kilka razy zdarzały się sesje w których mało się działo więc trzeba to ryzyko brać pod uwagę i mieć w razie czego przygotowane jakieś ciekawe wydarzenia, które ruszą graczy do działania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mateusz dnia Czw 13:20, 22 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 1901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:48, 22 Mar 2012    Temat postu:

ja nie lubie prowadzic w ten sposob. musze mie c watek glowny.
bez tego jako MG raguje tylko na dzialania co jest dla mnie nudne, musze w przygodzie miec jakis rys fabuly.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 8:59, 23 Mar 2012    Temat postu:

To się dobrze sprawdza kiedy gracze tworzą barwne postaci z dużą ilością fabularnych zahaczek w świecie gry, mają własne jasno określone cele i motywacje. Wtedy praktycznie sesja tworzy się sama (np. ostatnia sesja prowadzona przez Bartka). Gorzej jak gracze sami nie mają pomysłu czego ich postaci chcą albo za słabo znają świat żeby się w nim swobodnie poruszać. Wtedy rzeczywiście lipa...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Pią 9:09, 23 Mar 2012    Temat postu:

we wszystkim trzeba zachować umiar. tak naprawdę wiekszość sesji kampani Ostlan i nordland nasze postacie miały jakiś cel i motywacje (zniszczyś siatkę chaosu) a Mateusz w czasie przygody naprowadzał nas bardziej lub mniej. mi się podobało w tych filmach co były wyżej że w kazdej sesji musi być jakaś zahaczka wątku, rozwiniecie, zakończenie i wiecej na sesję nne trzeba.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:47, 24 Kwi 2012    Temat postu:

Fajna stronka z programami/pogadankami/warsztatami o RPG. Głównie dla MG, ale dla graczy też się coś znajdzie. Można ściągnąć i słuchać sobie w drodze do pracy itp.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Wto 16:19, 24 Kwi 2012    Temat postu:

możemy kiedys spróbowac sesję z domowego zacisza zagraćSmile
tak jak kiedyś jak byłem w luxie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Wto 18:39, 24 Kwi 2012    Temat postu:

Łukasz słaby pomysł

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ustawki na Młota Strona Główna -> RPG Ogółem Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin