Forum Ustawki na Młota Strona Główna Ustawki na Młota
Warhammer Fantasy Roleplay - Warhammer 40000
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Propozycja zmiany rozwoju postaci

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ustawki na Młota Strona Główna -> WFRP - Forum Ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 17:08, 24 Lip 2011    Temat postu: Propozycja zmiany rozwoju postaci

Tak sobie pomyślałem ostatnio by zmienić standardowy system rozwoju postaci w WRFP.

Wybór profesji początkowej jest OK bo daje trochę dodatkowego tła i początkowych umiejętności naszym bohaterom, ale od momentu wejścia na drogę tak zwanego "poszukiwacza przygód" system profesji można by wywalić przez okno.

Proponuję by za PD można było kupić dowolną umiejętność, zdolność i rozwinięcie jeśli tylko jesteśmy w stanie wytłumaczyć to fabularnie przed resztą grupy. Przerwało by to kupowanie za 100PD umiejętności w powietrza "bo mam je w profesji". Profesje zaawansowane z podręcznika mogłyby służyć najwyżej za inspirację do tego jak prowadzić rozwój swoich postaci.

Podniósłbym jedynie cenę do 200PD. Co wy na to?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Nie 18:28, 24 Lip 2011    Temat postu:

To jest trudny problem. Jeśli gracz wchodzi na jakąś profesję to teoretycznie powinien zajmować się jej wykonywaniem, więc dostęp do umiejętności powinien być klarownym i nie budzący zastrzeżeń. Jednak jak wiemy często w naszej drużynie bohaterowie mają różne profesje a wszyszcy zajmują się praktycznie tym samym (bycie bohaterem Smile). Jednak jeśli gracz wykonuje swoje obowiązki jakie daje mu profesja to umiejętności jakie ma do wykupienia w swojej profesji nie jest problematyczne (jak np. wykupienie uników przez wojownika mimo że ich nie ćwiczył, przecież sporo walczy i w miarę doświadczenia nauczył się w końcu unikać).

Moim zdaniem dostęp do wszystkich umiejętności i zdolności to przesada. Czemu mag miałby wykupować uniki albo oburęczność? Przecież to sprzeczność z założeniami bycia magiem. Tak samo czemu Vigo ma wykupić broń palną jak nawet nigdy takiej broni nie miał w ręku? Gdyby jeden z bohaterów posługiwał się taką bronią to Vigo z czasem podpatrzyłby jak się strzela, jak dba się o taką broń itd, nawet nie dostając jakiejś nauki jeśli okazałby się spostrzegawczy to mógłby sam się nauczyć. Ale tak po prostu móc otrzymać wykupienie nawet za 200 pd to jestem przeciwny.

Generalnie:
- umiejętności z profesji można wykupić za 100 PD, chyba że totalnie się czymś nie zajmujesz (ale z drugiej strony jak skompletować Odkrywcą trzy różne wiedze i dwa różne języki?? - ciężko jeśli ciągle bierzesz udział w przygodach...). Czy wtedy żeby przejść na następną profesję nie musisz wykupić wszystkich poprzednich um/zdol?
-umiejętności spoza profesji - tutaj już wcześniej stosowaliśmy zasadę że jeśli MG zgodzi się na wykupienie um/zdol to nie ma problemu (tak jak napisałeś jeśli jest to fabularnie uzasadnione). Dałbym tutaj koszt albo 100, albo 200 PD ale ZAWSZE rzut na główną cechę danej um/zdol czy uda nam się jej nauczyć (np charakteryzacja na Ogd, Uniki na Zr, a broń specjalna WW lub US). Można też stosować różne modyfikatory w zależności od długości treningu, poziomu jaki ma trener lub generalnie od trudności nauczenia się czegoś Smile
Należy pamiętać że nie da się nauczyć zdolności wrodzonych!! jak np szósty zmysł, bardzo silny, widzenie w ciemnościach itp.

Jeśli przyjąć Twoje propozycje można po profesji początkowej przejść po prostu na profesję "Poszukiwacz Przygód" i tyle Smile Tylko że to byłoby zbytnie uproszczenie.
Bo z profesjami jest w ogóle lipa i zawsze była, jak niby wykonywać profesję kupca jeśli musisz grać razem z Magiem, Złodziejem i Szampierzem? Każdy z innej parafii Smile Jako druzyna nigdy nie powinni grać razem Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Thorn Krag dnia Nie 18:33, 24 Lip 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:50, 24 Lip 2011    Temat postu:

Dlatego napisałem, że możliwe jest wykupienie czegokolwiek tylko jeśli możesz to fabularnie uzasadnić przed pozostałymi. Tzn. jeśli się czymś nie zajmowałeś/nie pobierałeś nauk to wykupić nie możesz. Dlaczego czarodziej nie mógłby nauczyć się uników jeśli na przykład brał udział w licznych walkach lub uczył się u jakiegoś fechmistrza?

Wg mojej propozycji przejście na nową zaawansowaną profesję miałoby jedynie skutki fabularne (prestiż/zaplecze/znajomości itd)

Myślę, że nie ma ryzyka wykupywania zbyt wielu rozwinięć i tworzenia postaci dobrych we wszystkim. Przecież każdy PD jest cenny i mało kto przeznaczał je będzie na rzeczy niezgodne z jego pomysłem na postać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 1901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:33, 24 Lip 2011    Temat postu:

@Thorn Krag - popieram

@mateusz - juz to kiedys probowalismy i nic z tego nie wyszlo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tallana
Elf



Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nippon

PostWysłany: Pon 0:42, 25 Lip 2011    Temat postu:

To już lepiej rozpisać sobie własną, nową profesję w oparciu o jedną z podręcznikowych.

A za 200PD chyba według podręcznika i tak można kupić coś spoza listy jeśli ma to fabularne uzasadnienie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Pon 7:22, 25 Lip 2011    Temat postu:

mateusz napisał:
Dlaczego czarodziej nie mógłby nauczyć się uników jeśli na przykład brał udział w licznych walkach lub uczył się u jakiegoś fechmistrza?


Bo w tym czasie zaniedbuje swoje własne nauki, wiadomo że mag musi ciągle się szkolić i dużo czasu poświęcać nad kształtowaniem wiatrów magii a takie zajęcia u fechmistrza na pewno nie pomogą, więc teoretycznie powinien pogorszyć swoje umiejętności magiczne... poza tym wyobraź sobie kujona w okularkach, cherlawego co ledwo torbę ze składnikami nosi (25 Krzepy) jak stara się uczyć walczyć bronią dwuręczną mając 30 WW??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wybraniec Sigmara
Slann



Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 2527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WAWA

PostWysłany: Pon 7:50, 25 Lip 2011    Temat postu:

to co mateusz napisał już przerabialiśmy tylko utknelo to w martwym punkcię bo jakos nikt z tego nie kożystal. zagadzam się że powinna byc możliwość dokupienia umiejętnosci z poza listy, ale tych pasujących do postaci jak np specjalne bronie dla wojownika czy astronomia dla uczonego. to co wspólnie zaproponowaliście jest ok, ale nigdzie nie doczytałem co z rozwojem cech postaci - rozumiem ze jak normalnie i za zmiane profesji tęż 100 PD.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Pon 9:55, 25 Lip 2011    Temat postu:

cech nie można rozwijać poza profesją Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:23, 25 Lip 2011    Temat postu:

Całkowite usunięcie mechanicznych aspektów profesji zaawansowanych? Nie pamiętam żebyśmy kiedykolwiek coś takiego przerabiali. Wszystkie problemy, które przedstawiacie można rozwiązać w ramach systemu, który proponuje. Np. czarodziej może udoskonalić swoje umiejętności w walce, ale siłą rzeczy zrobi to kosztem innych rozwinięć więc to co Rafał przedstawia jako problem rozwiązuje się samo. Rozwijając postać stoisz przed dylematem co jest ci najbardziej potrzebne, co jest zgodne z twoją koncepcją postaci i dokonujesz odpowiedniego wyboru. Nie rozumiem czemu budzi to takie kontrowersje.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Pon 20:03, 25 Lip 2011    Temat postu:

dojedzie do takiej sytuacji o jakiej pisałem: nie będzie róznych profesji tylko jedna "poszukiwacz przygód", bo każdy będzie rozwijał to co jest mu najbardziej potrzebne.
System 2ed wymusza na nas wykupowanie um/zdol jakich teoretycznie moglibyśmy niechcieć wykupować bo są lepsze do wyboru (np każdy woli uniki albo celny strzał od wiedzy o starym świecie albo piwowarstwa). Jeśli zmienimy system przestaniemy się identyfikować z naszymi profesjami. Mag nie będzie magiem, ale wojownikiem magiem, kapłan będzie głównie wojownikiem bo zawsze jakieś walki się nam trafiają, to jest podstawa gry, ale trzeba pamiętać że nie każdy bohater musi umieć dobrze walczyć Smile Nawet rangerzy zrezygnują z wykupienia sekretnych zaków rangerów bo kto z tego korzysta?

Fabularnie uzasadione wykupienie um/zdol TAK. Każde jakie się chce NIE. I nie liczy się tutaj tekst: "to ja ćwiczę na każdym postoju pompki i będę mógł za 2 sesje rozwinąć bardzo silny, albo zbieram sobie zioła i uczę się je warzyć to wykupię sobie zielarstwo albo warzenie trucizn. To są trudne dziedziny a nie jakies powszechne czyt i pis.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:54, 25 Lip 2011    Temat postu:

Thorn Krag napisał:

Fabularnie uzasadione wykupienie um/zdol TAK. Każde jakie się chce NIE. I nie liczy się tutaj tekst: "to ja ćwiczę na każdym postoju pompki i będę mógł za 2 sesje rozwinąć bardzo silny, albo zbieram sobie zioła i uczę się je warzyć to wykupię sobie zielarstwo albo warzenie trucizn. To są trudne dziedziny a nie jakies powszechne czyt i pis.


A teraz jest tak, że nie mając przez całą swoja karierę żadnego kontaktu z jakąś zdolnością raptem ją wykupujesz tylko dlatego, że brakuje ci do skompletowania profesji. Już to jest dużo bardziej pozbawione sensu.

Myślę, że nie byłoby tak, że wszystkie profesje zlałyby się w jedno, bo każdy ma trochę inną koncepcję postaci i w inną stronę chce się rozwijać. Zachowałbym stopniowanie kapłanów i czarodziejów, ale dla pozostałych myślę, że nie ma takiego ryzyka i mechaniczny rozwój profesji można sobie bez bólu odpuścić, tym bardziej że zaproponowane rozwinięcia i umiejętności wg podręcznika są bardzo często zupełnie bezsensowne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tallana
Elf



Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nippon

PostWysłany: Pon 21:56, 25 Lip 2011    Temat postu:

Uważam, że dobry Mistrz Gry powinien być w stanie tak poprowadzić scenariusz, żeby każdy się mógł w pełni w swojej postaci odnaleźć. Albo niech ktoś sobie po prostu rozpisze własną profesję podstawową i wyjściową... Ja tak robię, ostatnio grałam szermierzem z Laurelorn na podstawie statystyk szermierza estalijskiego odpowiednio zmodyfikowanych. Tak samo elfi fanatyk, z dodatkowym berserkiem na widok mutantów. A moja złodziejka z Nipponu też chyba nie miała standardowych statystyk złodziejskich.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Wto 6:40, 26 Lip 2011    Temat postu:

można zrobić coś jeszcze innego, ale bardziej czasochłonnego. Czytajcie!
Po każdej przygodzie MG w oparciu o grę/zachowanie/dokonania/wydarzenia itd może zaproponować BG um/zdol do rozwinięcia. Jest to idealne odzwierciedlenie tego co BG robi i czego się uczy.
Podstawowe i proste umiejętności mógłby nabyć już po jednej przygodzie w której taką umiejętność wykorzystał skutecznie, lub wykonywał kilka razy. Trudniejszych musiałby się uczyć dłużej.
Przykład: Krasnolud żołnierz, początkujący. Bierze udział w wielkiej bitwie broniąc zamku przed orkami. Zostaje przydzielony do oddziału bombardierów jako pomocnik. W czasie walki ginie sporo bombardierów robi się chaos w oddziale. BG udaje się zapanować nad krasnalami po udanym teście Ogd na dowodzenie i kilkakrotnie dzięki jego zamierzeniom bombardy sieją zniszczenie. Po takiej przygodzie będzie mógł wykupić um dowodzenie, a zdol broń specjalna mechaniczna/palna będzie miał wstępnie przyuczoną (to znaczy że poznał podstawy ale to za mało by wykupić tę zdol). W następnych przygodach jeśli znowu będzie miał do czynienia z jakąś bronią mechaniczną/palną i uda mu się ją z sukcesem wykorzystać lub pobrać dodatkowe nauki będzie mógł taką zdolność wykupić.

Jest to problem dla MG bo będzie musiał każdemy proponować poza PD um/zdol do wykupienia. Może być ich kilka po przygodzie i BG będzie musiał coś wybrać chyba że starczy mu PDków Smile
Pytanie czy cechy tak samo będziemy rozwijać czy tak jak do tej pory?

Chyba już nic bardziej precyzyjnego nie wymyślę Smile

Pozostaje też sprawa że każdy ma coś do czego jest urodzony/predysponowany. Nagle ktoś odkrywa w sobie to że świetnie idzie mu obróbka drewna a nigdy wcześniej się tego nie uczył. To tak zwane talenty który człowiek zauważa w trakcie swojego życia. W ten sposób można tłumaczyć to o czym pisałeś Mateusz że ktoś ma profesję i nagle wykupuje um/zdol z której nigdy nie korzystał. Wink
Drugie tłumaczenie może być takie że BG będąc jeszcze dzieckiem miał do czynienia z taką albo ową um/zdol zaawansowaną że nie mógł jej pojąć będąc młodym ale z czasem poznając świat w czasie swoich przygód nauczenie się czegoś czym zajmowali się rodzicie, rodzeństwo, mieszkańcy wioski itp jest znacznie łatwiejsze.

Świat, ludzie, psychika jest bardzo skomplikowana i ciężko jest stworzyć idealnego, tym bardziej jeśli wiemy że w realnym świecie zdarzają się sytuacje totalnie nieprzewidywalne i wręcz cudowne. Jak np pisarz który zaczyna karierę w wieku 40 paru lat i odnosi ogromny sukces. Miał talent do tego ale wcześniej się tym nie zajmował Smile Nic nie da się przewidzieć...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:43, 26 Lip 2011    Temat postu:

Rafał, zaproponowałem coś praktycznie identycznego. Jedyna różnica to założenie, że robotę MG będzie w stanie uczciwie dla swojej postaci wykonać gracz, bez naginania i bezsensownego pakowania. Myślę, że stać nas na taką dojrzałość Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorn Krag
Slann



Dołączył: 29 Cze 2007
Posty: 3475
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: miedzeszyn

PostWysłany: Wto 21:47, 26 Lip 2011    Temat postu:

mateusz napisał:
Rafał, zaproponowałem coś praktycznie identycznego. Jedyna różnica to założenie, że robotę MG będzie w stanie uczciwie dla swojej postaci wykonać gracz, bez naginania i bezsensownego pakowania. Myślę, że stać nas na taką dojrzałość Wink


eeee... nie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateusz
Chaos [MG]



Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 3065
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:02, 26 Lip 2011    Temat postu:

Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ustawki na Młota Strona Główna -> WFRP - Forum Ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin